Jenter i jeans

Bokserie

Når: Juni 2016
Arbeidsgiver: Cappelen Damm

Brief: Redesign av den velkjente ungdomsserien «Jenter i jeans» som også har vært filmatisert. Det ønskes å ha et ungt preg med moderne bukser på omslagene.

Løsning: De fem bøkene handler om en ung venninnegjeng på fire personer med ulike personligheter og utfordringer, men som passer i den samme «magiske» jeansen. Den siste boken handler om venninnegjengen som finner tilbake til hverandre når de har blitt eldre og derfor synes jeg det passet fint å bruke et bilde av fire jenter i jeans på den siste boken, mens de fire andre representerer de enkelte jentene. Dette har jeg gjort ved å velge bilder som passer de ulike personlighetene; ei som er mer enkel og elegant (bok 1), ei som er litt større enn de andre (bok 2), ei som er mer «avslappet og kul» i joggesko (bok 3) og ei pyntet i høye hæler, men leken med føttene i været (bok 4). På disse bildene har jeg jobbet i Photoshop for å få buksene på de forskjellige bildene til å se så like ut som mulig med redigering og fargekorreksjoner.

Historiene er lagt til sommeren og det har jeg valgt å få frem ved å bruke sterke og lystige fargekombinasjoner som også får frem ungdommeligeheten i bøkene. I bakgrunnen er det et sommerlig mønster bestående av ikoner tegnet i Illustrator; skjell, sjøstjerne, badeball, blomst og sol.

For å tydeliggjøre at det er en serie har bøkene fått en logo med tittelen «Jenter i jeans» øverst på ryggen og baksiden. Da brukte jeg Adobe Illustrator for å tegne logoen som en jeanslomme.