Fiskars

Emballasjedesign

Når: Høst 2014
Veileder: Ole Christian Bergan
Prosjekttype: Studieprosjekt, individuell

Brief: Grafisk utforming på 3-dimensjonale objekter. Utforming av emballasje i en serie med kjøkkenartikler fra Fiskars. Det skal utformes to serier med ulike uttrykk. I den ene skal det brukes vedlagte foto av produktene. I det andre står dere helt fritt. Ett felles formspråk på fire pakninger. Logo og EAN-kode skal være med. Du står fritt til å bruke form, farger, størrelse, valører, retning, tekstur og posisjon. Fomater: slikkepott: 24×10×3 cm, hvitløkspresse: 19×7×5 cm, grønnsakskreller 18×3×3 cm, timer: 7×7×7 cm.

Løsning: Denne oppgaven var svært åpen så jeg valgte meg en målgruppe for hver av de to seriene. Den ene målgruppen jeg satt var «matbloggere» og den andre var «profesjonelle kokker». Det var valgfritt å presentere den ene retningen eller begge. Jeg synes sistnevnte ble mest vellykket og valgte derfor å gå videre med den.

Jeg startet prosessen med å lage et tankekart med stikkord som jeg assosierte med målgruppen. Dette var blant annet kvalitet, ryddig, delikat, enkel, ren, streng, dyrt, fransk, solid, skarp, klassisk og elegant. Deretter hentet jeg frem inspirasjon fra eksisterende pakningsdesign og begynte å skisse formene for så å plassere ut alle elementene som skulle være med.

Jeg valgte å fokusere på typografi og fant ut at jeg ville bruke Didot fordi den svarer til flere av stikkordene nevnt over. Jeg valgte å bruke Bembo Std på informasjonsteksten fordi den har bedre leselighet enn Didot og samtidig står godt sammen med resten av uttrykket.

Jeg har valgt å bruke svart og hvit farge i tillegg til oransje som matcher Fiskars identitet. Fontene som er brukt er Bembo Std og Didot.